Verden i dag kontra "gamle dage" - ganske kort
Som selvstændig erhvervsdrivende er jeg en af dem, der bruger de sociale medier rigtig meget. Jeg er på tre foretrukne medier, nemlig LinkedIn, Twitter og Facebook. Jeg opdaterer dagligt, og jeg har stor værdi af det, både personligt og karrieremæssigt. Det er forholdsvist nemt for mig, da jeg elsker at skrive og generelt at kommunikere og interagere med mennesker, jeg ikke (personligt) kender.
I "gamle" dage var mit kontaktværktøj de såkaldte time management-kalendere, hvor jeg opdaterede alt med diverse navne, mærkedage, notifikationer, etc. I dag opdaterer jeg løbende min LinkedIn-profil - tagger (undskyld fagordet, oversættes vel til "mærker") personerne til kategorier, så jeg let kan finde dem. Jeg skriver, blogger, opdaterer min hjemmeside og linker fra det ene sociale medie til det andet i et ydmygt ønske om, at en eller anden læser mine ord og bliver inspireret. Måske endda kontakter mig. Det ER bare en anden verden i dag end for 30 år siden. Fuldstændig anderledes. Internettet med alle dets muligheder for markedsføring er en stor videnskab i sig selv, og det kræver tid og engagement at erhverve sig målrettet viden i forhold til egne behov. De refleksioner, jeg gør mig her, kan jeg overføre til de jobsøgende. For dem er verden jo også blevet anderledes. Jobsøgning for 45-årige i dag foregår IKKE på samme måde som for 20 år siden. Rigtig meget har ændret sig.
Jobsøger, du SKAL brænde igennem indefra og ud!
Selv for de unge er det en stor mundfuld at være aktivt jobsøgende i dag! "Hvorfor skal det være SÅ tungt og så besværligt? Jeg vil jo bare have et arbejde!" Men dette ydmyge ønske er (desværre) bare ikke nok i dag. Jobsøgeren SKAL brænde igennem i sin ansøgning - modtageren skal 'mærke' ham, og kvalifikationerne skal være lige i øjet.
Frustration - væn dig til det, for du kan ikke vide alt
De unge er ofte usikre på valg af karrierevej, og rådene til dem er mange og modsatrettede. Nogle siger, at de skal lytte efter deres hjerte og gå efter, hvad de har lyst til, så bliver de dygtige. Andre siger, det er noget vrøvl, og at de se skal efter, hvor jobbene er og så indrette sig efter det! Så der er ikke noget at sige til, at så mange er frustrerede, for er man ny på arbejdsmarkedet, er det jo i sig selv en udfordring at være 100 % afklaret på, HVAD man vil, og HVORFOR man vil det.
Tag personligt ansvar for dit netværk og dine sociale medier
I dag, anno 2013, er netværk og sociale medier ofte vejen til jobåbninger. Og her møder mange jobsøgere deres out of comfort zone-tilstand med krydslagte arme over brystet! "Jeg er IKKE god til at netværke." "Sociale medier er ikke noget for mig." "Jeg er kun på Facebook, er der andre?" "Jeg vil ikke tale med nogen, jeg ikke kender personligt!" Ak ja, indvendingerne er mange og meget forskellige. Uanset dette, så er disse to metoder kommet for at blive, og det kan kun betale sig at overgive sig til dem, på den gode måde, og her begynde at lære noget nyt om sig selv, om udviklingen, og i det hele taget agere med personlig ledelse i den verden, vi nu engang befinder os i. Det gode ved netværk og de sociale medier er, at man kan målrette det præcist til sig selv. Vi mennesker er alle forskellige, og det imødekommes her. For vi netværker også forskelligt og opretter forskellige målgrupper for vores netværk. På den måde bliver det et personligt værktøj, som man selv har stor indflydelse på, og som man selv kan bestemme, hvordan man ønsker at bruge.
Attitude is everything!
De 'gamle' dyder som venlighed og hjælpsomhed er stadig 'moderne' og in på arbejdsmarkedet, og der bliver set på, hvordan du som menneske behandler andre mennesker, og hvordan du hjælper dem på deres vej. Også som jobsøger! Din attitude er stadig afgørende for de kontakter, du skaber på din vej. Derfor er dit sprog til andre mennesker på nettet dit kendemærke, dit personlige brand, om jeg så må sige. Er du kritikeren, der altid stiller udfordrende og måske lidt negativt lydende spørgsmål, er du den sure og tvære, der skælder ud på 'samfundets dårlige love og regler'" - eller er du den konstruktive, der ser muligheder i modgang og krisetider og har overskud til at tilbyde hjælp til andre og måske har en tendens til at glemme dig selv? Uanset hvad, så fortæller vi, hvordan vi er som mennesker, og hvordan vi tænker, føler og oplever verden, og det er dit personlige kendemærke, som du skal vide læses af din kommende chef.
Din sociale færden har konsekvenser, og du skal fokusere på det, du har indflydelse på!
Jo mere du viser, at du interesserer dig for andre mennesker og har lyst til at tale med dem, jo mere positivt bliver du betragtet. Det er ikke udelukkende antallet af dine netværkspersoner på de forskellige sociale medier, det drejer sig om. Den tid, du bruger på at engagere dig konstruktivt i et andet menneske, kommer dig måske ikke til gode lige nu, men jeg garanterer dig, at den følelse, din handling giver dig, vil skabe god energi og overskud, og du vil lettere kunne bede denne person om hjælp, når du engang får brug for det. Denne interaktion på nettet er ligeså væsentlig og værdiskabende som det personlige møde.
At være rar og hjælpsom generelt er nogle stærke personlige egenskaber, som vil hjælpe dig langt hen ad vejen, når du netværker og færdes på de sociale medier.
Din (kommende) chef kan følge dig på nettet
Jeg plejer at sige, at intet slår det personlige møde. Og før vi får denne mulighed, skal vi have skabt appetitten. Det gøres blandt andet på de sociale medier og via netværk. Vi skal vække dem, vi ønsker at møde. Og den i mine øjne bedste måde at gøre det på er ved at være autentisk, glad og naturlig. Når du som jobsøger er det, kan du koncentrere dig 100 % om din faglighed og sælge dig ind der, hvor du ser dig selv skabe værdi for virksomheden. Ansøgningen og det målrettede CV er stadig et must - men inden du har fremsendt din ansøgning, har du allerede gjort dig bemærket på nettet, og det kan gøre en forskel. Positivt og negativt.
Sidst - og ikke mindst - en lille kærlig, løftet pegefinger: det er en rigtig god ide, at du forholder dig kritisk til, hvad du selv lægger ud på nettet, og hvordan dit sprog er. "Kan det tåle dagens lys, og kan du tage ansvar for det"? Nettet er IKKE privat! Heller ikke din Facebook-profil.
GITTE HOUMAND
Lifecoach & Mentaltræner